Pagina wordt geladen ...
Vrijblijvend meer informatie?
Bel ons
Telefoon065 58 70 130
E-mail ons
E-mailStuur ons e-mail
header

Dat er veel commentaar is op de transitievergoeding was bekend, het meeste commentaar kwam vanuit de hoek van bedrijven die te maken hebben met seizoensarbeid zoals horeca, recreatie en tuinbouw. Door de regeling zouden bedrijven in problemen komen omdat de buitenseizoensperiode vaak korter is dan 6 maanden

Recht op transitievergoeding

Vanaf 1 juli 2015 hebben tijdelijke werknemers recht op een transitievergoeding als na ten minste twee jaar de arbeidsovereenkomst niet wordt verlengd door de werkgever. De hoogte daarvan wordt in het oorspronkelijke voorstel bepaald door de gewerkte periodes van voor 1 juli 2015. Echter zag men in dat dit geen juiste regeling is voor de genoemde bedrijfstak en is er alsnog een overgangsregeling bedacht.

De belangrijkste punten uit de overgangsregeling

In de overgangsregeling telt straks alleen nog het arbeidsverleden van tijdelijke medewerkers  vanaf 1 juli 2012 – met een onderbreking korter dan zes maanden – mee voor de transitievergoeding. Zo wordt voorkomen dat werkgevers door de opbouw van de transitievergoeding werknemers niet meer aannemen. Tijdelijke arbeidsovereenkomsten van voor 1 juli 2012 tellen alleen mee met een onderbreking van ten hoogste drie maanden.

Transitievergoeding niet direct betaald te worden

Verder is geregeld dat de transitievergoeding niet direct betaald hoeft te worden indien de werkgever de werknemer de garantie biedt dat hij of zij binnen zes maanden weer aan de slag kan.

Zekerheid vast contract

Als een tijdelijke werknemer binnen maximaal zes maanden na het aflopen van zijn tijdelijk contract een vast contract krijgt dat ingaat op of na 1 juli 2015, telt ook de periode tussen 1 juli 2012 en 1 juli 2015 alleen mee als tijdelijke arbeidsovereenkomsten elkaar hebben opgevolgd met een periode van maximaal drie maanden. In ruil daarvoor krijgt de werknemer dan de zekerheid van een vast contract.

Behoorlijke kostenpost

Uit een recente publicatie in Het Financieel Dagblad blijkt dat werkgevers te maken krijgen met een extra kostenpost door het nieuwe ontslagrecht, dat per 1 juli ingaat. De kostenpost wordt geraamd op 150 miljoen euro per jaar. Dit komt door de vergoeding  voor arbeidsongeschikte werknemers.

Verwante informatie

Verwante informatie

HRM Advies inzake ontslag en reorganisatie

Partner Personeel & Organisatieadvies adviseert bij de ontslagaanvraag, reorganisatie, arbeidsconflict etc. Wilt u meer informatie? Neemt u dan contact met ons op.

Vrijblijvend adviesgesprek

Graag komen wij met u in gesprek.
Neemt u gerust eens contact met ons op.

Stuur ons een e-mail

kaart