Pagina wordt geladen ...
Vrijblijvend meer informatie?
Bel ons
Telefoon065 58 70 130
E-mail ons
E-mailStuur ons e-mail
header

Burn-out of werkstress, het nieuwe verzuim,

Tegenwoordig hoort men bijna dagelijks wel iets over de toename van Burn-out, het dreigt beroepsziekte nummer één in ons land te worden. Was het vroeger zo dat de  Burn-out voorkwam in het midden van vele carrières, tegenwoordig lijkt het dat het steeds eerder voorkomt. Volgens het CBS meldt bijna 15% van de Nederlanders zich ziek vanwege een burn-out. Bij vrouwelijke werknemers van 25 tot 35 jaar ligt dat percentage nog hoger.

Grip op voorkomen burnout

Grip op het voorkomen van een burn-out is best moeilijk daar het vrijwel meerdere oorzaken kent. Bij vrouwen is het bekend dat zij op meerder fronten meerdere verantwoordelijkheden hebben. Zo wil men een goede partner zijn, een goede moeder, een goede dochter, een goede werkneemster. Daarnaast zijn ze ambitieus en hechten veel waarde aan hun sociale leven.

Kan men er zelf iets aan doen om het te voorkomen is een veel gestelde vraag.

Vermijd stressvolle situaties

De werknemer kan in ieder geval proberen om stressvolle situaties zo veel mogelijk te proberen te vermijden, dus gewoon eens nee te zeggen, zowel zakelijk als privé. Verder is het belangrijk om de eerste symptomen serieus te nemen en er mee aan de slag te gaan. Daarnaast is ontspanning belangrijk evenals voldoende beweging, met name in de buitenlucht.

Rol van de werkgever

Burn-out is voor een werkgever behoudens de vervelende kant ook een kostbare kant. Nu heb je als werkgever op veel zaken geen of weinig invloed. Op werk gerelateerde zaken kan er wel invloed zijn, dus is het verstandig om deze op te pakken.

Zo kan men als werkgever betrokkenheid tonen bij de werknemer en met hem of haar in gesprek gaan over de klachten en eventueel werknemer door te sturen naar een bedrijfsarts of het inschakelen van een coach. Mogelijk ontstaat de burn-out vanuit een privé gerelateerde situatie, ook dan is het goed om ondersteuning te bieden daar waar mogelijk. Uiteraard kun je als werkgever ook kijken of de balans tussen werk-privé juist is en dat er sprake is van een veilige werkomgeving en –cultuur.

Individueel niveau werknemer

Als men als werkgever aan de slag gaat met ‘Het Nieuwe Werken’ is het goed om eerst te kijken of het past bij de werknemer, dus op individueel niveau.

Voorkomen is ook veel beter dan genezen, belangrijk is dat medewerkers zich prettig voelen in hun functie, in het team etc.

Wie zijn wij?

Partner Personeel en Organisaties Advies is gespecialiseerd in:

Personeelsadvies

Wij verzorgen:

Personeelsadvies en > Organisatieadvies

Op onze site ...

Op onze site vindt u een uitgebreide kennisbank met artikelen aangaande HRMpersoneelsvraagstukkentweede spoor re-integratieorganisatievraagstukkensolliciteren en outplacementOR en PVTreorganisatie en ontslagwerving en selectie en ziekteverzuim.

Vrijblijvend adviesgesprek

Graag komen wij met u in gesprek.
Neemt u gerust eens contact met ons op.

Stuur ons een e-mail

kaart