Pagina wordt geladen ...
Vrijblijvend meer informatie?
Bel ons
Telefoon065 58 70 130
E-mail ons
E-mailStuur ons e-mail
header

Werving en selectie in de horeca

Partner Personeel en Organisatieadvies heeft ruime ervaring bij de werving en selectie van personeel in de horeca.

Horecapersoneel: uw visitekaartje?

Een baantje in de horeca. Dat kan iedereen toch? Vaak worden deze baantjes ingevuld door studenten. Dat kan prima. Maar werkt u vanuit een visie dan is de functie van horecapersoneel veel omvattender. De horecamedewerker is namelijk uw visitekaartje. Nog sterker: wanneer u goed horecapersoneel selecteert komen klanten terug. Omdat ze ‘die jongen of dat meisje uit de bediening’ zo prettig vinden in de omgang.

Productkennis horecamedewerker

Naast een goede bediening moet de horecamedewerker productkennis hebben. Verstand van service, hygiene. En ook nog kunnen verkopen. Hij moet optreden als er vervelende situaties ontstaan. Een klassieker is het kopje thee wat van het dienblad valt. Blijft uw medewerker staan kijken of komt hij in actie? Het kan iedereen een keer overkomen .. maar de wijze van oplossen bepaalt of een klant zich gezien voelt in een dergelijke situatie.

Voortraject recruitment

Van horecamedewerkers wordt flexibiliteit gevraagd. Zowel in werktijden als in werkzaamheden. Een medewerker bediening kan op rustige dagen schoonmaken. En een afwasser kan op drukke dagen in de bediening terecht komen. Bij het recruitment van horecapersoneel moet u in het voortraject de flexibiliteit kunnen aanvoelen.

Keukenpersoneel

Een goede kok bezorgt u klanten. Naast zijn kookkwaliteiten moet hij kunnen organiseren en onder druk werken. Bij de werving en selectie van keukenpersoneel is het ook belangrijk om te realiseren dat van een kok in een instellingskeuken iets anders gevraag wordt van een kok die ‘gerechten van de kaart’ bereidt. Partner Personeel en Organisatieadvies ervaart in de praktijk dat dit veel voorkomende valkuilen zijn.

Aanpak

De werkwijze bij werving en selectieprocedures in de horeca is specifiek. Wij gebruiken hiervoor de 3-W methodiek: Wat zoekt u? Waar zoekt u? Wie zoekt u?

  • Wij helpen u met de opstelling van een uitgebreid functieprofiel.
  • U ontvangt van ons een voorstel voor de wervingsstrategie en de productie en plaatsing van de vacatureadvertentie.
  • Wij benaderen actief geschikte kandidaten in ons netwerk en daarbuiten.
  • Wij doen de voorselectie en voeren sollicitatiegesprekken met geselecteerde kandidaten.
  • U ontvangt van ons een uitgebreid rapport met onze bevindingen.
  • Wij stellen de meest geschikte kandidaten aan u voor.
  • Na indiensttreding van de kandidaat houden wij nog geruime tijd contact met u.

Functies in de horeca

Het gaat o.a. om de volgende functies:

  • Werving en selectie horecamanager

    U wilt een goede horecamanager binnen uw organisatie. De horecamanager is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen binnen uw restaurant, broodjeszaak of andere horecagelegenheid. Partner Personeel en Organisatieadvies ondersteunt u bij de werving en selectie.

    Gastvrijheid

    Gastvrijheid is een kerncompetentie van de horecamanager. De klant is koning. Alles draait om de vraag: ‘hoe maken wij het de klant volledig naar zijn zin?’. Een goede aansturing is belangrijk. De horecamager geeft richting. Een fijne werksfeer vertaalt zich naar het klantcontact.

    Rustpunt in de druk

    In hectische situaties is de horecamanager het rustpunt binnen uw organisatie. Hij heeft de capaciteiten in de drukte het overzicht te bewaren. Hij coacht medewerkers en geeft ze ook ruimte om te groeien.

    Competenties

    De competenties van een goede horecamanager:

    • Begeleiden
    • Samenwerken en overleggen
    • Analyseren en helikopterview
    • Structuur aanbrengen
    • Een goede doorstroom van producten en mensen
    • Hoofd- en bijzaken scheiden
    • Klanten tevreden houden
    • Behoeften van klanten achterhalen en hierop inspringen
    • Commercieel denken en handelen
    • Kunnen denken in nieuwe ‘commerciële’ kansen en mogelijkheden.
  • Werving en selectie kok in de horeca

    Wanneer u een restaurant hebt wordt de kwaliteit uiteraard bepaald door het eten wat u aanbiedt. Uiteraard speelt daarnaast ook de kwaliteit van uw dienstverlening. In het eerste geval speelt de kok een grote rol. Bent u op zoek naar een kok die bij uw organisatie past? Partner Personeel en organisatieadvies helpt u bij de werving en selectie.

    Invulling van de functie

    De functie ‘kok’ is een breed begrip. De kok in een vijfsterrenrestaurant heeft andere competenties dan een kok in een broodjeszaak. Wat voorop staat is dat de kwaliteit van de gerechten uitmuntend dient te zijn. Met aandacht bereid.

    Vakkennis

    Uiteraard is er ook de vakkennis. De bereiding van gerechten moet goed zijn. Is dit een keer niet naar wens verlopen? Dan dienen u medewerkers bediening hier een correcte oplossing voor te vinden.

    Hygiëne in de keuken

    Een medewerker in de keuken dient regels kennis te hebben van hygiëne regels. Bij onverwachte controle moet u erop kunnen vertrouwen dat dit in orde is. Dit valt onder de verantwoordelijkheid van een kok.

    Leidinggevende capaciteiten

    Hoe groter het restaurant des te meer er gevraagd wordt van de kok. Hij zal medewerkers aansturen. En de bereiding van gerechten in goede banen leiden. Naast de inhoudelijke kennis moet hij dus ook over leidinggevende capaciteiten beschikken. In een grotere organisatie valt deze taak onder de chefkok.

    Referenties opvragen

    Het opvragen van referenties gebruikt Partner Personeel en Organisatieadvies regelmatig bij trajecten in de horeca. Een goede kok laat een spoor van tevredenheid achter. Ex-collega’s en werkgevers zijn vaak lovend over de kwaliteiten van de kok(wanneer deze echt goed is uiteraard).

    Recruitment in de horeca

    Breng bij het recruitment van de kok eerst exact in kaart wat u verwacht. Aan de hand hiervan stelt Partner Personeel en Organisatieadvies een vacaturetekst op. Wij verzorgen voor u de verdere werving- en selectie. Van het voeren van de gesprekken tot het selecteren van de geschikte kandidaten.

  • Recruitment bedrijfsleider horeca

    Een bedrijfsleider horeca is een ‘meewerkend ondernemer’. Hij is verantwoordelijk voor het organiseren van de dagelijkse gang van zaken. Maar hij loopt ook gewoon mee op de werkvloer. Partner Personeel en Organisatieadvies helpt u bij het recruitment van een goede bedrijfsleider horeca voor uw organisatie.

    Opleiden kost tijd en geld

    Uit de praktijk het volgende voorbeeld. U hebt een jonge, ambitieuze werknemer aangetrokken. Het plan: deze werknemer tot bedrijfsleider horeca opleiden. U investeert in tijd en geld. Hij wil alles leren, staat zijn mannetje, zet de lijnen uit en leert snel. Maar na een paar maanden komen de eerste tegenvallers. U vind details belangrijk. Bestek op de juiste manier, handelingen op dezelfde wijze uitvoeren. De potentiële bedrijfsleider heeft moeite met de details. Hij is iemand van de grote lijn. Van de ideeën. Dat botst.

    Voorkom geldverlies tijdens werving en selectie

    Gevolg van bovenstaande situatie is dat bedrijfsleider en eigenaar besluiten te stoppen. Voor beiden teleurstellend. Was dit te voorkomen? Partner Personeel en Organisatieadvies weet uit ervaring dat een goed voortraject geld bespaart. Wanneer u duidelijk in kaart brengt welke eisen u stelt aan de nieuwe bedrijfsleider horeca dan voorkomt u dit soort problemen.

  • Werving en selectie Medewerker bediening

    De medewerker bediening is het visitekaartje van uw horecabedrijf. Naast de bediening moet de bedieningsmedewerker productkennis en kennis van hygiëne hebben. Partner Personeel en Organisatieadvies helpt u bij de werving en selectie van een medewerker bediening.

    Slechte bediening stoort

    Vaak valt de bediening pas op wanneer dit niet goed loopt. Uit de praktijk: U gaat ergens lunchen. U gaat zitten. Een medewerkster bediening neemt de bestelling op. Maar .. noteert niks. Ze gaat verder. En komt even later terug. Verontschuldigend: ‘ik ben vergeten wat u besteld had, kunt u dit nog een keer noemen?’ U denkt nog: ‘kan een keer gebeuren’. Maar u ziet bij andere klanten dat het vaker gebeurd. Dat voelt al vervelender. Na een half uur wachten verschijnt de bedieningsmedewerker opnieuw. Ze oogt onzeker: ‘Sorry, uw bestelling is er bij ingeschoten. Wij maken er nu een spoedbestelling van’. De spoed blijkt niet heel spoedig. Een kwartier later hebt u uw eten pas. Dit stoort. Het kan reden zijn om een volgende keer deze horecagelegenheid voorbij te gaan. Dit voorbeeld laat twee dingen zien:

    • Een bedieningsmedewerker moet de processen van haver tot gort kennen. Een goede bestelling opnemen, duidelijke communicatie met de keuken, verantwoording nemen voor het tijdig aanleveren van eten. Anders verliest u klanten
    • Een klant moet zich op zijn gemak voelen. Het is erg prettig wanneer de bedieningsmedewerker zeker oogt. Hebt u een vraag? Dan wilt u duidelijk antwoord.

    Recruitment bedieningsmedewerker

    Partner Personeel en Organisatieadvies ondersteunt u bij het recruitment van een bedieningsmedewerker. Wij kijken naar de bereidheid tot flexibiliteit, het vermogen tot klantvriendelijkheid, de aanwezig productkennis en ervaring. En komen vervolgens met een gedegen advies over het aannemen van de bedieningsmedewerker die u zoekt.

Vrijblijvend adviesgesprek?

Wilt u vrijblijvend met ons van gedachten wisselen over de werving en selectie van uw medewerkers? Neemt u contact met ons op voor het maken van een afspraak.

recruitment, werving en selectie in de horeca

Vrijblijvend adviesgesprek

Graag komen wij met u in gesprek.
Neemt u gerust eens contact met ons op.

Stuur ons een e-mail

kaart