Pagina wordt geladen ...
Vrijblijvend meer informatie?
Bel ons
Telefoon065 58 70 130
E-mail ons
E-mailStuur ons e-mail
header

Training sociale vaardigheden bij de projectmanager of projectleider

Meer dan vroeger het geval was is de ontwikkeling van sociale vaardigheden bij de projectleider of projectmanager van groot belang. Organisaties kunnen niet meer volstaan met alleen maar vaktechnische of vakgerichte scholing en opleiding.

Veranderde markten, andere marktbehoeften en veranderde consumentenbehoeften zorgen ervoor dat de softskills van de projectmanager een andere doorontwikkeling vragen dan voorheen het geval was.

In het reguliere beroepsonderwijs wordt veel aandacht besteed aan de harde skills die je nodig hebt in je werk. Harde beroepsgerichte competenties en vaardigheden, harde beroepsgerichte methodes, harde beroepsgerichte kennis. Veel minder aandacht is er voor de zachte kant; competenties op het gebied van communicatie, managementskills, onderhandelen en conflicthantering, overtuigen en beïnvloeden, samenwerken, enz.

Sociale en communicatie vaardigheden

Jarenlang is het in stand gehouden dat er onderscheid werd gemaakt tussen vakgerichte training en cursus (ook vaak de verplichte nummers genoemd) en de additionele trainingen of cursussen gericht op samenwerking, sociale vaardigheden, communicatie en de 'zachtere competenties'. O.i. is deze tijd voorgoed voorbij: wil een organisatie zich doorontwikkelen dan horen de zogeheten additionele trainingen tot het basispakket.

Soft skills voor de projectleider

Wat verstaan we onder sociale vaardigheden voor de projectleider? Softskills verschillen per functie maar globaal onderscheiden we voor de functie van projectmanager zaken als:

  • zelfreflectie en zelfkennis: inzicht in eigen kwaliteiten, eigenschappen en valkuilen
  • communicatieve en sociale vaardigheden: weet zich goed uit te drukken, kan goed luisteren, komt plezierig over in de communicatie
  • attitude: collegiaal, behulpzaam, gericht op de ander
  • samenwerken binnen het projectteam
  • het voorzitten van de projectvergadering
  • een positief kritische houding t.o.v. de leiding en de organisatie waarvoor gewerkt wordt
  • een zelfstandige werkhouding
  • klantgericht werken, denken en handelen

Verwante informatie

Werving en selectie van uw medewerkers

Partner Personeel & Organisatie verzorgt de werving- en selectie van medewerkers. Wilt u meer informatie over de mogelijkheden? Neemt u dan contact met ons op!

 

HRM advies in uw regio

 

 

 

 

Vrijblijvend adviesgesprek

Graag komen wij met u in gesprek.
Neemt u gerust eens contact met ons op.

Stuur ons een e-mail

kaart