Pagina wordt geladen ...
Vrijblijvend meer informatie?
Bel ons
Telefoon065 58 70 130
E-mail ons
E-mailStuur ons e-mail
header

Exitgesprek kan nuttige informatie opleveren

Veel bedrijven besteden geen of weinig aandacht aan het exitgesprek met een vertrekkende medewerker. Een gemiste kans, een exitgesprek kan het bedrijf veel informatie opleveren met betrekking tot talent en organisatieontwikkeling. In het streven naar een kwalitatieve en kwantitatieve goede organisatie kan de informatie uit het exitgesprek een waardevolle aanvulling zijn. Ook is het belangrijk dat vertrekkende medewerkers als reclamezuil dienen voor uw bedrijf, als alles professioneel wordt afgehandeld dan zullen de medewerkers dit ook uitdragen in hun omgeving.

Goed luisteren

Belangrijk is om het exitgesprek niet als onder geschoven kindje in de organisatie te laten bungelen. Om de juiste informatie naar boven te krijgen is het belangrijk om hiervoor de tijd te nemen, en het houden van het gesprek in de organisatie te verankeren. Ook dient men vooraf te bepalen wie de gesprekken voert, is dat direct leidinggevende met medewerker of is dat de verantwoordelijk personeelsadviseur of toch een combinatie hiervan. Nodig de medewerker ruimschoots op tijd uit, de medewerker moet de indruk krijgen dat het gesprek nog snel moet worden gevoerd omdat het verankert is in de organisatie maar dat men er binnen het bedrijf echt waarde aan hecht. Geef ook het doel van het gesprek aan, stel vragen en luister goed naar de antwoorden.

Integratie in de gesprekkencyclus

Maak al bedrijf een keuze wie de gesprekken voert, kies voor een vast beleid, kiest u voor de direct leidinggevende dan is dat voor de gehele organisatie van toepassing. Beter is het om wellicht een onafhankelijk persoon hiervoor benoemen, bijvoorbeeld de directie zelf of de personeelsadviseur, maar wel voor een ieder dezelfde constructie; dat voorkomt 'scheve ogen'. Sta stil bij het doel van het gesprek, leg goed uit wat je er als organisatie mee doet, waarom je het doet. Zoals geschreven is het voor een organisatie van belang om een inzicht te krijgen voor talentontwikkeling en organisatieontwikkeling. Een organisatie kan veel leren van de ervaringen van vertrekkende medewerkers. Geef dan ook aan wat er met de informatie gedaan wordt. Ga tijdens het gesprek niet met de medewerker in discussie maar vraag door als je over bepaalde drijfveren meer wilt weten. Maak tijdens het gesprek aantekeningen want het geeft de vertrekkende medewerker het gevoel dat het serieus van belang is voor het bedrijf en u ontvangt wellicht belangrijke informatie die kostbaar kan zijn voor het bedrijf.

Objectieve evaluatie

Kijk objectief naar de uitkomsten van het gesprek, en stel vast wat u met de informatie kunt doen, maar in elk geval: kijk er objectief naar! De uitkomsten kunnen een indicatie zijn om een functie eens kritisch te bekijken op die wel uitdagend is of niet te hectisch. Maar ook of talenten zich daar in voldoende kunnen ontwikkelen. Verder is het belangrijk om stil te staan bij het introductieprogramma, de opleidingsmogelijkheden, arbeidsomstandigheden samenwerking met collega’s. Als uit het gesprek een slechte relatie blijkt met collega's en onduidelijkheden over taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden, duidt dat vaak op een slechte teamgeest. Dat vormt een reden om met de leidinggevende om de tafel te gaan zitten. Die reden is er uiteraard ook als de leidinggevende er niet zo best vanaf komt in het gesprek! Dus grijp dit exitgesprek aan om er als organisatie mee te groeien.

Verwante informatie

HRM Advies inzake ontslag en reorganisatie

Partner Personeel & Organisatieadvies adviseert bij de ontslagaanvraag, reorganisatie, arbeidsconflict etc. Wilt u meer informatie? Neemt u dan contact met ons op.

 

HRM advies in uw regio

 

 

 

Vrijblijvend adviesgesprek

Graag komen wij met u in gesprek.
Neemt u gerust eens contact met ons op.

Stuur ons een e-mail

kaart