Pagina wordt geladen ...
Vrijblijvend meer informatie?
Bel ons
Telefoon065 58 70 130
E-mail ons
E-mailStuur ons e-mail
header

Maak een succes van de communicatie met de achterban

Communiceren met de achterban is voor veel ondernemingsraden een eikelpunt, en er zijn ook nog diverse vormen van communicatie e.e.a. afhankelijk van de doelstelling. Het kan met een vluchtig pamflet, een snelle mail of een memo via een publicatiebord.

Bijeenkomsten organiseren

Het organiseren van een bijeenkomst met de achterban komt veel minder voor dan men zou denken, een goede voorbereiding is dan wel gewenst. Al blijft het natuurlijk de keuze van de Ondernemingsraad met art. 17 van de WOR als basis.

Wij adviseren de Ondernemingsraden toch minimaal 1 maal per jaar met de achterban in gesprek te gaan, zo kan men het werkplan toelichten en de status / voortgang bespreken.

Zie ook: training communicatie ondernemingsraad

Email of nieuwsbrief

Wil men de achterban betrekken bij het OR werk dan is een e-mail of een nieuwsbrief een  effectieve manier want het kost weinig tijd en het bereik is groot. Maar het is een vluchtige wijze en er is geen rechtstreekse discussie, en de vraag blijft of men notie neemt van het nieuws.

Dus is het beter om periodiek de achterban lijfelijk te betrekken bij het OR werk, het zijn wel de mensen die deze OR heeft gekozen.

Communicatie OR achterban

Wat wilt de OR communiceren?

Belangrijk is om vooraf te bepalen wat men de achterban wil communiceren, als de doelen bekend zijn, kan men aan de slag met de organisatie. De vraag is wie de achterbanbijeenkomst gaat organiseren. Is het een gezamenlijke verantwoordelijkheid, wordt er een werkgroep ingesteld of gaat men het uitbesteden.

De volgende stap is het maken van een helder plan, een heldere agenda en het verzamelen van de juiste informatie voor de bijeenkomst.

De juiste vorm van promotie

Als het plan klaar is dan is het belangrijk om de achterban te bereiken en ze te interesseren voor het bijwonen van de bijeenkomst. Dus je moet als OR aan een vorm van promotie doen.  Veel ondernemingsraden denken met één email naar de achterban dat zij gemobiliseerd zijn.

Het is dus zaak om de uitnodiging te herhalen en meerdere communicatiemiddelen in te zetten. Het is een open deur, maar te vaak denken ondernemingsraden dat de achterban de OR-berichten leest en onthoudt. Dat gebeurt namelijk niet.

En net als een juiste krantenkop is het ook hier belangrijk om de achterban nieuwsgierig te maken en deze te interesseren voor de bijeenkomst of thema.

Afspraken over de bijeenkomst

En het is belangrijk om vooraf goede afspraken te maken over hoe de bijeenkomst zou moeten verlopen, doe je dit niet dan kan het maar zo zijn dat je de grip kwijt raakt en dan haal je de gestelde doelen niet.

Als er veel op het spel staat zoals bij een reorganisatie dan is het soms handig om een externe onafhankelijke voorzitter te vragen. De ondernemingsraad mag een deskundige inhuren. Dat kan ook een externe voorzitter zijn, maar als je dat doet, geef het dan door aan de bestuurder. Hij moet immers de deskundige betalen.

Training en advies

Bent u actief lid van een ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging? Bent u ondernemer en dient u een OR of PVT op te zetten binnen de organisatie? Wilt u advies en ondersteuning tijdens het zetten van deze nieuwe stappen. Wij organiseren trainingen en cursussen in relatie tot de OR en PVT. Partner Personeel en Organisatieadvies is gespecialiseerd in:

Partner Personeel en Organisatieadvies heeft jarenlange ervaring binnen de HRM wereld. Klanten kiezen voor ons vanwege onze ruime ervaring in het MKB, onze ervaring in OR en PVT land, een nuchtere aanpak en de samenwerking met betrouwbare partijen.

 

Vrijblijvend adviesgesprek

Graag komen wij met u in gesprek.
Neemt u gerust eens contact met ons op.

Stuur ons een e-mail

kaart