Pagina wordt geladen ...
Vrijblijvend meer informatie?
Bel ons
Telefoon065 58 70 130
E-mail ons
E-mailStuur ons e-mail
header

Nevenactiviteiten in de arbeidsovereenkomst

In veel gevallen is het van belang om in uw arbeidsovereenkomst iets te regelen inzake nevenactiviteiten van uw werknemers. Uiteraard kan dit ook in het personeelshandboek worden vastgelegd. 

Wat zijn nevenactiviteiten?

Het komt regelmatig voor dat werknemers naast hun baan in loondienst ook nog zelfstandige zijn. Vaak hobbymatig begonnen om hier en daar eens een tuintje te onderhouden, een website te bouwen, een straatje leggen of sleutelen aan een auto. Het hobbymatige groeit soms uit tot een eenmansbedrijfje, de visitekaartjes worden gedrukt, eigen briefpapier, een website en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Arbeidsovereenkomst geeft zekerheid

Zo nu en dan wordt wat vaker maar geheel zelfstandig worden durft men niet aan. Een vast inkomen van de werkgever geeft een veilig gevoel, men heeft per slot van rekening een hypotheek, opgroeiende kinderen etc. Vaak gaat die combinatie redelijk goed, het zijn medewerkers die mogelijk als ondernemer denken, begrip hebben waarom de werkgever bepaalde dingen doet zoals hij ze doet. Deze medewerkers hebben geen stuwmeer van verlofdagen of ATV dagen. Niets aan de hand zou men kunnen denken.

Het kan averechts werken

Maar het kan natuurlijk ook averechts werken. De medewerker wordt minder flexibel daar hij niet of nauwelijks kan of wil overwerken, hij moet zijn eigen business ook doen. De medewerker kan ook uitvallen door ziekte omdat hij tijdens het straten door de rug is gegaan of uitvallen omdat hij het met zijn eigen business even te druk heeft. En wat gebeurd er als de medewerker uitvalt omdat hij door zijn rug is gegaan bij het straten voor zijn eigen bedrijfje, juist ja, de werkgever betaald zijn loon door. Natuurlijk kun je als werkgever een aantal belemmeringen opvoeren om dit soort problemen tegen te gaan.

Nevenactiviteiten in arbeidsovereenkomst

Wat is eraan te doen?

Als werkgever kan men in de arbeidsovereenkomst of het personeelshandboek een artikel opnemen over nevenactiviteiten. Ondernemers denken vaak dat het wel los zal lopen maar dat is een vergissing. Nog problematischer wordt het wanneer de werknemer in dezelfde business kleinschalige activiteiten ontplooit. De werknemer die bij een boomkwekerij zelf bomen gaat kweken of de DTP er die zelfstandig DTP opdrachten aanneemt. 

Wanneer gaat het verkeerd?

Het kan verkeerd gaan wanneer de werkgever toegang heeft tot het klantenbestand, leveranciersbestand en contacten meeneemt met inkopers of opdrachtgevers. Nog vervelender  Nog vervelender is het wanneer de medewerker zijn zaakjes ook nog eens regelt in de tijd van de werkgever.

Op het moment dat een werkgever erachter komt slaan de stoppen door en komen de emoties los. Uiteindelijk gaat het om het vertrouwen en over het algemeen wil men als werkgever dan van deze werknemer af. De vraag is dan wat heb je geregeld inzake nevenactiviteiten, concurrentiebeding, geheimhouding en relatiebeding. Indien hierin niets geregeld is kan het een zware en vervelende exercitie worden. 

> Lees ook: beunhazen en nevenactiviteiten

Verwante informatie

 

Vrijblijvend adviesgesprek

Graag komen wij met u in gesprek.
Neemt u gerust eens contact met ons op.

Stuur ons een e-mail

kaart